Log in
De coronacrisis heeft over de hele wereld gezorgd voor een flinke ontwrichting van de maatschappij. Het onderwijs was daarvan niet uitgezonderd. Dat vroeg om aanpassing en bovenal om een nieuwe vorm van creativiteit. Iets wat de NAVB in het DNA zit.

 

De oorsprong van beeldcommunicatie is vaak een creatieve. Onze studenten en docenten zijn veelal creatieve geesten die zich het vak fotografie en film moeiteloos eigen maken. Dit onderscheidende vermogen kwam meer dan eens van pas. Het nieuwe normaal zorgde er namelijk voor dat nieuwe vormen van onderwijs in een sneltreinvaart kwamen. Digitale lessen, online open dagen, thuisopdrachten en alternatieve projecten: het werd het nieuwe normaal. Nadat het pakket aan maatregelen aankondigde dat de scholen moesten sluiten, had de NAVB binnen een krappe week het onderwijs weer in digitale vorm hervat. Het zorgde in een vervreemdende tijd voor nieuwe ervaringen en nieuwe energie.

"Onderwijs is ontmoeten"

Wat we niet moeten vergeten is dat het volgen van een opleiding niet alleen gaat om het eigen maken van lesstof. Onderwijs heeft ook een sociale functie, een functie die achterblijft in coronatijd. "Onderwijs is ontmoeten" wordt weleens gezegd en die ontmoetingen zijn schaars door de coronacrisis. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de diploma-uitreikingen in juli en de propedeuse-uitreikingen in oktober fysiek door te laten gaan. Om dit te realiseren hebben we een veilige setting gerecreëerd, binnen de richtlijnen van het RIVM. Op de vestiging in Rotterdam werd bijvoorbeeld de restaurantformule toegepast, waarbij één gezin aan één tafel mocht plaatsnemen op anderhalve meter afstand van de volgende tafel. De gasten werden daarbij bediend.

Fysiek onderwijs

De eerstejaars mbo en hbo fotografie- en filmstudenten volgen al hun lessen op school. We vinden het belangrijk dat eenieder zich snel thuis voelt op onze academie. Ons onderwijs staat bekend om kleinschaligheid en kleine klassen. Daarom is het mogelijk dit fysieke onderwijs te realiseren met inachtneming van de geldende richtlijnen. We hebben studenten in huis die speciaal daarom voor de NAVB hebben gekozen. De tweede- en derdejaars voltijdstudenten volgen ook zoveel mogelijk van de lessen op school. Het gaat dan met name om de praktijkgerichte vakken. De rest van de lessen vinden online doorgang.

Geen studievertraging

In de periode van de intelligente lockdown zijn veel stages gestopt, omdat opdrachten werden gecanceld. Veel studenten hebben daarom gewerkt aan thuisopdrachten. Maak een kubismeportret, maak een bekend schilderij na met spullen die je in huis hebt, maak een coronaportret: opdrachten waarmee studenten creatieve resultaten boekten. Resultaten die zij onder normale omstandigheden niet hadden kunnen vermoeden. Inmiddels zijn de studenten ondanks corona allemaal op stage. Ze hebben uiteraard meer moeite moeten doen om een stageplek te vinden, maar het is hen allemaal gelukt.

Ook alle examens hebben doorgang kunnen vinden. Sommige in aangepaste vorm. Dat was hard werken voor de studenten, maar het is een resultaat om trots op te zijn. Door ieders aanpassingsvermogen en creativiteit hebben de studenten van de NAVB geen studievertraging opgelopen door COVID-19.

Fotograaf: Henri van den Berg