Log in

Blender

Blender is een top-of-the-line open-source software waarmee je verbluffende 3D-modellen, animaties en visuele effecten kunt creëren. Of je nu een professionele ontwerper of een student bent, Blender heeft voor iedereen wat te bieden.
Met zijn intuïtieve interface maakt Blender het gemakkelijk om te beginnen met 3D-modellering en animatie. Je kunt alles maken, van eenvoudige geometrische vormen tot complexe personages en landschappen. En met zijn krachtige renderengine kun je jouw creaties tot leven brengen met adembenemende detail en realisme!

Het onmogelijke wordt werkelijkheid

Computer-Generated Imagery (CGI) is niet meer weg te denken uit onze wereld. Daarin neemt het programma Blender het voortouw in de creatieve wereld. Naast het aanbieden van 3D-modelleringsgereedschap heeft de software ook een krachtige videobewerker, waardoor het de perfecte alles-in-één-oplossing is voor het maken van korte films, beeldende kunt en fotografie-series. Het beste van alles is dat Blender volledig gratis en open-source is, wat betekent dat iedereen het kan downloaden en vandaag nog kan beginnen met creëren. 

Onze Blender-experts leren jou graag hoe je de mooiste creaties tot leven kunt brengen. Heb jij passie voor vormgeving, computers en techniek? En wil je jouw artistieke expressie voor 3D vormgeving onderzoeken? Dan is deze opleiding echt iets voor jou!

 

Wat ga je leren?

  • Je leert de complete basis van Blender.

  • Je ontwikkelt je eigen stijl.

  • Je leert jouw ideeën omzetten naar de digitale wereld.

  • Je leert over het toepassen van een efficiënte workflow, van idee tot eindproduct.


We beginnen met de interface, waar we je laten zien hoe je de verschillende vensters kunt gebruiken en hoe je deze naar jouw wens kunt aanpassen. We leggen uit hoe je de viewport kunt navigeren, zodat je de beste hoek kunt vinden om je objecten te bekijken en te bewerken.

Vervolgens gaan we verder met het plaatsen en transformeren van 3D-objecten. We laten je zien hoe je objecten kunt positioneren, roteren en schalen, en hoe je de beweging kunt beperken tot een specifieke as. We gaan ook in op het beheersen van de units, zodat je nauwkeurige metingen kunt uitvoeren. Het plaatsen van camera's en lichten is essentieel voor het creëren van een sfeervolle scène. We laten zien hoe je verschillende soorten camera's en lichten kunt plaatsen, en hoe je de parameters van elk kunt aanpassen om de gewenste sfeer te creëren.

minimalistic background round podium arches and 2023 04 04 01 44 48 utc

Vervolgens behandelen we het renderen en de output. We laten zien hoe je jouw werk kunt renderen en de output kunt opslaan in verschillende bestandsformaten. We gaan ook in op verschillende aspecten van het renderproces, zoals het gebruik van samples en resolutie. Nu gaan we verder met het verkennen en aanpassen van 3D-objecten. We laten zien hoe je objecten kunt verkennen en hoe je verschillende transformaties kunt toepassen, zoals spiegelen, draaien en extruderen. We gaan ook in op de verschillende soorten properties en modifiers die je kunt toepassen op objecten, om zo verschillende effecten te creëren.

Vervolgens behandelen we de verschillende modi waarin je objecten kunt bewerken. Object mode, Edit mode en Sculpt mode hebben allemaal hun eigen functies en mogelijkheden. We leggen uit hoe je in elke modus kunt werken en hoe je de tools en instellingen kunt gebruiken om jouw werk te verfijnen. Het extruderen van tekstobjecten in 3D is een veelgebruikte techniek om geavanceerde titels en logo's te maken. We laten zien hoe je dit kunt doen en hoe je verschillende effecten kunt creëren met het gebruik van modifiers en materialen.

Basic Materials zijn essentieel om jouw objecten er realistisch uit te laten zien. We behandelen de verschillende soorten materialen en hoe je deze kunt toepassen op jouw objecten. We gaan ook in op de verschillende aspecten van de omgeving en hoe je deze kunt beheren om de juiste sfeer te creëren.
Nu gaan we verder met 3D-objectmodellering. We laten zien hoe je referentiebeelden kunt gebruiken om nauwkeurige modellen te maken. We behandelen ook verschillende technieken om complexe modellen te maken, zoals het gebruik van splines, lofts en extrusies. In de volgende sectie leer je de basis van materialen in Blender. Je leert wat de verschillende parameters zijn die je kunt aanpassen om de kleur, glans, ruwheid en andere eigenschappen van een materiaal te wijzigen. Je leert ook hoe je een materiaal kunt toewijzen aan een object en hoe je het kunt bewerken.

3d background with rocky landscape design desola 2022 11 30 03 46 49 utc

De omgeving is belangrijk voor het creëren van realistische renders. Je leert ook hoe je de achtergrond van een scène kunt aanpassen en hoe je belichting kunt toevoegen om een realistische sfeer te creëren. Je leert ook hoe je gebruik kunt maken van HDRI-beelden om een realistische achtergrond te creëren. Vervolgens gaan we 3D-objecten vanaf nul modelleren. We leggen je uit hoe je de verschillende gereedschappen van Blender kunt gebruiken om vormen te maken en deze te bewerken tot je het gewenste eindresultaat hebt bereikt. We behandelen ook hoe je de topologie van een object kunt optimaliseren en hoe je het kunt verfijnen met behulp van sub-surf-modifiers.

Een referentieafbeelding is een handig hulpmiddel bij het modelleren van een object. Je leert hoe je een referentieafbeelding in Blender kunt gebruiken en hoe je deze kunt uitlijnen met de 3D-weergave. Je leert ook hoe je deze kunt gebruiken om een basisvorm te maken en deze vervolgens te bewerken tot het gewenste resultaat.

Ook duiken we iets dieper in de animatie-mogelijkheden van Blender. Je leert hoe je keyframes kunt instellen en hoe je de beweging van een object in de tijd kunt animeren. Je leert ook hoe je gebruik kunt maken van de Graph Editor om de animatie te finetunen en hoe je de principes van animatie kunt toepassen om realistische bewegingen te creëren. Daarna leer je hoe je geavanceerde materialen kunt maken met behulp van material nodes. Je leert hoe je verschillende texturen kunt combineren en hoe je een realistisch effect kunt bereiken door middel van bump mapping en displacement mapping. Ook gaan we gebruik maken van animatie-nodes om de materialen te animeren. BIj het kopje 'licht' leer je hoe je geavanceerde camera's en belichting kunt gebruiken om een realistische sfeer te creëren. Je leert hoe je gebruik kunt maken van Depth of Field om het scherptepunt van de camera te bepalen en hoe je het licht kunt manipuleren om de sfeer van de scène te veranderen.

abstract white cube block moving animation backgro 2022 11 02 00 16 25 utc

Renderen is een belangrijk aspect van het creëren van 3D-beelden en -animaties. In Blender heb je de keuze tussen twee render engines: Eevee en Cycle. Eevee is ontworpen voor real-time rendering en is ideaal voor snelle previews en animaties. Cycle is een ray-tracing engine die fotorealistische resultaten produceert. Je kunt beide render engines gebruiken om afbeeldingen en animaties te maken die er fantastisch uitzien. Hoewel Blender voornamelijk bedoeld is voor 3D-modellering, is het ook mogelijk om 2D-objecten en -animaties te maken. Hiervoor gebruiken we de ingebouwde 2D-animation tools. Deze tools zijn handig voor het maken van geanimeerde illustraties, motion graphics en meer.

Er zijn verschillende tools en technieken die je kunt gebruiken om complexe 3D-modellen te maken. Object linking is een andere handige functie in Blender die je kunt gebruiken om objecten met elkaar te verbinden en complexere scènes te maken. Je leert animaties maken met behulp van verschillende technieken, waaronder keyframe animatie en motion tracking. Non mesh objects en Metaballs zijn twee andere geavanceerde functies in Blender. Non-mesh objecten zijn objecten die niet gemaakt zijn van polygonen, zoals curves en text objects. Metaballs zijn objecten die bestaan ​​uit bolvormige deeltjes die kunnen worden gebruikt om organische vormen te maken.

Blender heeft ook veel toepassingen buiten het maken van 3D-beelden en -animaties. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het ontwerpen van games, het creëren van virtuele sets voor film en televisie, het maken van productvisualisaties en nog veel meer. Wij leggen je graag nog meer uit in de opleiding zelf. Tot slot is er de eindopdracht, waarbij je alles wat je hebt geleerd in de praktijk kunt brengen. Met Blender kun je bijna alles creëren wat je maar kunt bedenken, dus we willen je creativiteit graag de vrije loop geven!

ethereal beauty conceptual shot of a beautiful yo 2023 01 09 20 00 55 utc





Studieduur 

De opleiding duurt 5 dagen. Je hebt één dag om de week les.

 

Startdatum en lesrooster

Les

Locatie

Lestijden

Startmoment

Prijzen 1-2-2023 tot 1-2-2024

Lesgeld inclusief toegang tot de digitale leeromgeving € 930

 

Benodigdheden 

Voor de start van jouw opleiding is het noodzakelijk in het bezit te zijn van een notebook met Blender software en Adobe Creative Cloud software (Adobe studentenversie). Blender is open source software en kan gratis gedownload worden via: www.blender.org. De studentenversie van Adobe kan tegen ongeveer 140 euro per jaar via de school worden aangeschaft. De keuze tussen een Windows of Apple notebook is aan de student zelf. Voor de systeemeisen verwijzen wij je naar de website van Blender: https://www.blender.org/download/requirements/.

Daarnaast heb je een externe harde schijf nodig als back-up voorziening en een muis met drie knoppen.

Toelatingseisen

Voor het volgen van de opleiding Blender is algemene computervaardigheden met WIndows of Mac vereist en je dient minimaal 18 jaar of ouder te zijn.

Studiefinanciering

Niet van toepassing. 

Facts 

Studieduur 5 dagen
Stage n.v.t.
Diploma Certificaat
Toezicht NRTO
Titel Nee
Met STAP Ja
Studiefinanciering Nee

Bezoek een open dag